niedziela, 12 października 2014

strachy na lachy

Uczniowie przygotowujący się do matury z matematyki w zakresie rozszerzonym panicznie boją się zadań na dowodzenie. I słusznie! Weźmy np. taki problem: a,b € R;  jeśli  a2 b > 5  , udowodnij, że    a 4  +  b4  > 10

Jak to zrobić? Ano tak:
z założenia wynika:   2 a2 b 2 > 10

rozpatrując lewą stronę tezy:

a4 + b4 = a4 + b4 - 2 a2  b+ 2 a2 b 2 = (a2  -  b2 )2 +   2 a2 b 2 > 10  

bo pierwszy człon sumy, jako kwadrat, jest nieujemny a drugi jest większy od 10, co wynika z założenia. Czyli, że suma > 10. 
Niby proste a jednak..  
Wydaje mi się, że autor tego zadania, czyli zawodowy matematyk obdarzony wyćwiczoną dociekliwością, przecenia możliwości nawet dosyć zdolnego ucznia. Otóż moim skromnym zdaniem, należałoby podać w treści zadania lekką podpowiedź, np. w postaci wskazówki "wykorzystaj wzór na kwadrat różnicy". Bez tego zadanie ma charakter rebusa, czyli "wpadnę na pomysł albo nie". Bo uczeń w naturalny sposób zacznie od zastosowania wzoru na kwadrat sumy, który prowadzi na manowce i zniechęci się. Na dodatek podczas matury dochodzi dodatkowo element stresu i świadomość ograniczonej ilości czasu.
 Niestety gros matematyków, układaczy zadań, cierpi na tego typu "pomroczność jasną".



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz